På 80- och 90-talen pratades det mycket om import som ett framgångsrecept. Sedan glömdes det bort, mycket för att det var så många som gjorde det och det var alldeles för enkelt att bli utkonkurrerad av någon som gjorde samma sak. Det som de senaste decennierna funkat bättre är att importera en hel trend.
Ett exempel är Nordic Cosmetics & Healthcare som drivs av entreprenören Linn Weilar. Hon hittade för eget behov nya former av skönhetsprodukter, bland annat ansiktsmasker, som hon köpte från Sydkorea. Efter att ha pratat med några möjliga återförsäljare i Sverige tog hon helt sonika flyget till Seoul och skrev på som generalagent för ett antal varumärken. Efter några år omsätter företaget nu 60 miljoner och har ett 20-tal anställda.
Det finns även många exempel på tjänster som importerats, vilket också har en lång tradition. Ta till exempel Wayne’s Coffee som på 90-talet kopierade konceptet från Starbucks och tog det till Sverige. Idag har Wayne’s inte samma glamorösa känsla men intressant är ändå hur svårt Starbucks själva har haft att få fäste på den svenska marknaden. Sannolikt har det att göra med att en rad kedjor, t.ex. Espresso House, tagit mycket av de bästa av firmans idéer.