Temu dominerar nu e-handeln

Under 2023 har Temu varit något av en framgångssaga. Denna gränsöverskridande e-handelsplattform har enligt rapporter sålt för mer än 5 miljarder dollar under tredje kvartalet 2023. Prognoserna för hela 2023 uppskattar en total omsättning på 14 miljarder USD, och ägarna har satt upp ett ambitiöst mål att fördubbla denna siffra till 30 miljarder USD 2024.

Ett av Temus viktigaste prestationsmål har varit att överträffa Sheins omsättning i USA. Denna milstolpe uppnådde de i maj 2023 och därefter överträffades Sheins försäljning under resten av året.Sensor Towers data visar att antalet nedladdningar av appen globalt översteg 300 miljoner mellan september 2022 och november 2023. 44 procent av nerladdningarna skedde i Nordamerika medan 29 procent var i Europa.

Någon gång runt Temus ettårsjubileum var antalet unika webbplatsbesökare varje månad 42 miljoner.Dessutom visar Apptopias statistik att Temus aktiva användare i oktober tillbringade i genomsnitt 22 minuter per dag på plattformen, vilket är dubbelt så lång tid som de spenderade på konkurrenter som Amazon och AliExpress.

Låga priser, snabb expansion
Låga priser och dynamisk marknadsföring är några av skälen till Temus snabba expansion. De har nu kommit till 39 länder, inklusive USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Frankrike, Italien, Tyskland, Japan och Sydkorea – samt de nordiska länderna. I Sverige har de tidvis haft den mest nedladdade appen på både Appstore och Google Play.


Temus modell och strategi har dock skapat kontroverser. Hållbarheten i dess lågprisstrategi har ifrågasatts, och det har funnits oro för potentiella effekter på lokala företag och arbetsmarknader. Dessutom har det funnits frågor kring produktkvalitet, etiska affärsmetoder och juridiska tvister. Allt detta har inneburit att det finns utmaningar för Temus fortsatta framgång.

Stor uppmärksamhet för det nya konceptet
Trots inledande skepsis har Temu fått stora framgångar. Temu riktade sig först mot den nordamerikanska marknaden. De siktade in sig på priskänsliga konsumenter och erbjöd konkurrenskraftiga priser. Precis som på plattformar som Amazon tog Temu in ett stort utbud av ”White Labeling”-produkter. Temu lockade en uppsjö av små och medelstora säljare, som dominerade på tillväxtmarknader.


Genom att använda sin egen C2M-modell (Consumer-to-Manufacturer) avvek Temu från den traditionella försäljningsstrategin. Istället för att göra egna inköp och grossisthandel eliminerades flera nivåer av mellanled som var och en tar en marginal. Detta gör det möjligt för tillverkare att direkt engagera sig med konsumenterna, vilket avsevärt minskar kostnaderna för varor och uppmuntrar försäljning i stora volymer med låga vinstmarginaler. På plattformen ger Temu uppmärksamhet till produkter med låga priser och hög trafik, vilket motiverade handlare att rabattera sina produkter. Detta gynnar konsumenterna samtidigt som det gjort det möjligt för Temu att erbjuda låga priser.


Designen på Temu är effektiv i fråga om att väcka användarnas köpönskningar, med kampanjrabatter som dominerar användargränssnittet. Det här är så klart tänkt att leda till spontana beställningar från de som inte kan motstå lockande erbjudanden. Röda priser, rabattkuponger och fri frakt och retur gör det ännu enklare. Sedan blir det hela dessutom ett ”viralt” internetfenomen med explosiv tillväxt. Enligt QuestMobiles data överträffar Temus användarengagemang det hos dess huvudkonkurrenter inom samma område.


I december 2023 gjorde Temus snabba uppgång att Pinduoduo, Temus moderbolag, överträffade självaste Alibaba i marknadsvärde. Företaget tog därmed en topplacering bland kinesiska internetföretag.