Vad vet vi om hur företag kommer använda AI de närmaste åren?

Det är svårt att veta hur artificiell intelligens påverkar företagen i framtiden, men vi kan komma med en del kvalificerade gissningar. Här ger Mattermosts vd och grundare Ian Tien sin syn på vad vi kommer se för trender. Han menar bland annat att vi kommer se mer specialiserade, nischade AI-lösningar som passar en viss bransch eller användningsområde.

Ett exempel på hur svårt det kan vara att sia om framtiden: De senaste månaderna har trafiken till ChatGPT faktiskt minskat något, vilket nog mycket få hade gissat i våras. Kanske beror trafikminskningen på att många privatpersoner som ville prova den senaste trenden inte riktigt vet vad de ska ha den till, efter den initiala euforin?

Under samma tid har såväl OpenAI, som driver ChatGPT, som många andra AI-leverantörer ökat mängden företagskunder och ökat sina intäkter. Just nu pågår en otrolig mängd utveckling och innovation hos företagen, som kommer leda till helt nya tjänster och ökad produktivitet. Detta experimenterande har vi än så länge bara börjat se effekterna av.

Ett skifte i gigantisk skala

Det som nu sker kan beskrivas med begreppet ”hyperscale”, som syftar på ett teknikskifte som förändrar hur själva samhället fungerar. AI är en teknik med potential att skapa så stora förändringar att det kan jämföras med vad elektriciteten, förbränningsmotorn och datoriseringen åstadkom. Det innebär också att vissa företag kommer växa extremt snabbt, på samma sätt som Apple när de kom med sin iPhone eller Google när deras sökmotor slog igenom.

Vad som kommer hända är som sagt svårt att veta, men en hjälp kan vara att följda de trender som vi ser i fråga om hur företagen använder AI. Dessa trender kommer sannolikt få stor betydelse de närmaste åren:

  1. Mer öppenhet. Det behövs idag inte längre någon gigantisk serverfarm för att bygga användbara AI-modeller, utan det kan till och med räcka med en kraftfull laptop. Nästan vem som helst kan alltså komma in på området och göra något eget. Detta beror på att vi just nu befinner oss i ett skede när många vill prova vad AI kan göra och det uppstår communities av snabbfotade utvecklare. Dessa kan vara kreativa och innovativa på ett annat sätt än stora teknikföretag. Kunder vill också förstå vad som händer när de använder AI och gillar inte när resultaten kommer från en ”black box”, utan att de vet hur de egentligen kom fram till just dessa resultat. Det här talar för att open source blir vanligare inom AI.
  • Mer fokus på data och mindre fokus på AI-modeller. AI-modellerna kommer fortsätta utvecklas, men mer fokus kommer ligga på hur de används. Medan OpenAI och Google kan lägga miljarder på att samla data från hela webben och träna AI-modeller, kan ett litet företag hitta en egen nisch med specialiserade data och använda detta för att åstadkomma något helt annorlunda. Fördelen för mindre organisationer är att de oftare är närmare data och har mer kunskap om till exempel en viss branschs behov. För kunderna är det detta som gör skillnaden.
  • Många vill undvika att bli inlåsta. Allt fler företag och offentliga organisationer är nu oroliga för att deras data kontrolleras av de stora AI-leverantörerna och andra stora teknikföretag. I stället vill de själva ha kontroll över sina egna data och inte vara fastlåsta till en enda leverantör. Företagens egna data är ju deras största tillgång och de vill kunna använda den som de själva vill, så att de kan maximera sin innovation. De vill inte heller att datan används för att ge kraft till stora AI-modeller. Dessutom finns det risker i fråga om integritet och säkerhet. Ett exempel är den offentliga sektorn i Sverige och andra europeiska länder, där man är mycket ovillig att låta någon som helst information passera en server utanför EU.

Den närmaste framtiden för AI ser alltså ut att handla om öppen källkod och specialiserade AI-tjänster, levererade av mindre, mer flexibla leverantörer. Det här är goda nyheter för konsumenter och andra användare av AI-drivna tjänster, eftersom detta talar för att vi kan se fram mot många revolutionerande innovationer under de närmaste åren.

Ian Tien, vd och grundare av Mattermost