En rad nya marknader har uppstått för elfordon. Inte bara passagerarbilar är nu mera eldrivna utan en rad andra kategorier har uppstått och växt. Intressant är också att en rad mindre tillverkare har kunnat hitta nischer som passar dem – medan de stora jättarna ofta har problem.
Svenska e-Tron är ett exempel, och är ett företag som tillverkar små leveransfordon för last mile-transporter. Flera företag tillverkar också lastbilar, traktorer och så vidare. Dessutom har förstås elcyklar och elsparkcyklar blivit stora marknader, och likaså en rad andra eldrivna personfordon. Många, som enhjulingar och eldrivna surfbrädor, kanske aldrig blir jättevanliga, men har ändå hittat en kundgrupp.
Samtidigt har flera marknader visat sig vara trögare än väntat, till exempel jordbruket. Där har traditionerna fortfarande en stark roll och eltraktorer är dessutom dyrare i inköp än vanliga motordrivna motsvarigheter. Får Centerpartiet fortsätta vara i regeringsställning lär inte bränslepriserna vara ett problem för bönderna heller.
Det är hur som helst en tidsfråga innan samtliga motorfordon ersätts av elfordon, med några undantag. Flygplan till exempel, kommer nog inte vara eldrivna under överskådlig tid.