Reklamtrötthet och lösenordströtthet

Mycket i det moderna livet är fantastiskt och underlättar våra liv. En del annat har blivit omständligt eller påträngande. Reklam är ett sådant exempel. Inloggning ett annat. Ett tredje är bilkörning. I samtliga fall så finns det nu affärsidéer som går ut på att återigen förbättra dessa aspekter av livet.

Exemplet inloggning: Allt mer komplicerade lösenord ska skydda mot potentiella hot och förhindra informationsstöld, men en undersökning från Beyond Identity visar att människors försök att hålla reda på sina lösenord leder till sämre produktivitet och en ökad risk för att bli hackad. Många känner sig rentav utmattade av att skapa och hantera alla lösenord.

Reklam är det där som vi klickar bort så fort det dyker upp. Den verkar nästan som gjord för att irritera. Samtidigt som den är nödvändig för företagen. Lös den knuten och du har en bra affärsidé.

Bilkörningen har blivit mer komplicerad. Finns det ens någon i det här landet som kan samtliga vägmärken? Den som tror det har nog inte nyligen bläddrat i Körkortsboken. Att få körkort har blivit klart svårare medan det har blivit enklare att bli av med det. Inte minst detta gör att självkörande bilar har potential.