Social commerce, shopping via sociala medieplattformar, förväntas växa snabbt under de kommande åren. Enligt SOTI:s nya detaljhandelsundersökning har 18 % av svenska konsumenter handlat direkt via sociala medier under det senaste halvåret. Samtidigt avslöjar undersökningen att säkerhetsincidenter som dataintrång och bedrägerier skapar oro och kan underminera förtroendet för online-shopping och social commerce. 53 % uppger att de oroar sig för säkerheten kring sina personuppgifter vid onlineköp och över en tredjedel säger att de har blivit utsatta för bedrägerier när de har handlat på nätet.
Shopping via smartphones och shoppingappar har förändrat konsumenternas sätt att handla online. I SOTI:s nya detaljhandelsundersökning ”Ökning av social commerce: omvandla teknikdrivna köpare till nöjda kunder”, har 1000 svenska konsumenter intervjuats om sina vanor och preferenser.
Social commerce – En miljardmarknad i snabb förändring
Enligt undersökningen tycker 62 % att det är mest bekvämt att handla via mobilen – en beteendeförändring som drivit på social commerce framväxt. Företag och varumärken använder sociala medier och influencers för att marknadsföra sina produkter på plattformar som Instagram och TikTok, vilket gör det möjligt för dem att nå sina målgrupper dygnet runt. Den globala marknaden för social commerce förväntas växa med 31,6 % fram till 2030 och nå ett värde på 6,24 miljarder dollar.*
I Sverige tycker 42 % av konsumenterna att social commerce – att handla direkt via sociala media – är ett snabbt och enkelt sätt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna. 18 % av svenskarna uppger att de har handlat via sociala medier under de senaste halvåret. Generationsmässigt är det främst Gen Z (18-27 år) som har omfamnat social commerce – 25 % har handlat via sociala medier de senaste 6 månaderna. För Baby Boomer-generationen (60-78 år) är siffran 9 %.
Bland de svenska konsumenterna som gjort ett köp via sociala medier de senaste sex månaderna framgår följande:
- 30 % uppger att det tog lång tid att få varan levererad
- 29 % fick ingen eller lite information om var produkten befann sig efter varan beställts
- 27 % fick produkter som såg avsevärt annorlunda ut än vad som beställdes
- 22 % som bad om att få veta när produkten var tillgänglig, hörde aldrig av återförsäljaren igen
- 14 % hade varit med om att appen eller webbsidan de beställt ifrån hade kraschat.
”Sociala medieplattformar är en viktig nyckel i detaljhandelns tillväxt. Social commerce är här för att stanna, men för att branschen ska nå sin fulla potential måste konsumenternas förtroende och lojalitet stärkas,” säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI. ”26 % av respondenterna i vår undersökning tvekar till exempel att följa köplänkar från sociala medier. För att lyckas långsiktigt med försäljning i sociala medier måste effektiv targeting kombineras med starka säkerhetsåtgärder som skyddar konsumenterna och tryggar deras shoppingupplevelse”, tillägger Spendrup.
Säkerhet ett växande problem
Säkerhetsincidenter som dataintrång och bedrägerier riskerar att urholka förtroendet för onlineköp och social commerce. Enligt undersökningen har 32 % blivit utsatta för bedrägerier vid onlineköp, och 53 % uttrycker oro för säkerheten kring sina personuppgifter när de shoppar online. Särskilt stor är
konsumenternas oro när det gäller mindre återförsäljare och deras förmåga att skydda kunddata. Förtroendet för att använda tredjeparts betalningstjänster som Klarna är däremot högt. 67 % uppger att de är helt bekväma med att betala via tredjepartstjänster. Mobila betalningslösningar från Apple, Google och Samsung får också större betydelse i takt med att mobilen blir ett allt viktigare shopping-verktyg.
“Konsumenter måste kunna lita på både återförsäljaren och betalningssystemen som skyddar deras personuppgifter när de handlar. Konsumenterna ställer samma höga krav på snabba leveranser, tydlig kommunikation, transparens och säkerhet vid köp via sociala medier som i övriga kanaler. Det är därför avgörande för aktörer inom detaljhandeln att snabbt anpassa sin verksamhet och bygga upp en robust teknisk infrastruktur som klarar av den ökande efterfrågan från de nya sociala kanalerna. Social commerce skapar nya möjligheter, men sätter också ökad press på att hålla information, som lagerstatus, uppdaterad i realtid. Den goda nyheten är att lösningarna för att hantera dessa utmaningar redan finns tillgängliga,” avslutar Spendrup.
Ladda ner hela rapporten här