För drygt 20 år sedan, år 2003, pensionerades överljudsflygplanet Concorde från reguljär passagerartrafik. Nu har flera företag långt gångna planer på att sätta igång igen. Frågan är om passagerarunderlaget kommer räcka till?
För några decennier sedan var det möjligt att flyga från Paris och London till New York i överljudsfart. En av utmaningarna handlade om bangen som uppstår när planet kom upp i marschfart, som var så hög att den inte fick ske över land utan bara när planet kommit över Atlanten. Detta jobbar nu bland andra Nasa på att hitta utformningar som kan undvika.
En annan utmaning handlade om priset, som nog fortfarande skulle vara högt. Dock var just Concorde en ganska ineffektiv design och det bör gå att hitta mer bränslesnåla modeller. Vilket för oss in på ytterligare en utmaning, nämligen bränsleåtgången och de medföljande klimatpåverkande utsläppen. Det är enormt energikrävande att passera ljudvallen.
Kanske kommer de nya företagen istället sluta som leverantörer till militären och för privatflyg. Inom de nischerna finns det inte samma krav, vare sig på lågt pris eller låga utsläpp.