Bärplansfärjor flyger fram

Den här nya eldrivna bärplansfärjan har ett designuttryck som kan kännas bekant. Det här handlar inte om en svensk konkurrent, utan om en båt som används i Auckland, Nya Zeeland. Ja, konkurrenten jag tänker på är förstås Candela, aktuell med testkörningar i samarbete med Stockholms Lokaltrafik (SL).

Företaget Vessev, från Nya Zeeland, har lanserat sin första bärplansfärja, Vessev VS-9, med namnet Kermadec. Färjan har nu satts i kommersiell drift i samarbete med Fullers360, den största aktören inom färjetransporter och turism i Nya Zeeland. Enligt Vessev är detta första gången ett elektriskt bärplansfartyg med certifiering ingår i en kommersiell färjeflotta.

VS-9 är nio meter lång och eldriven, med en marschfart på 25 knop (Candelas färja gör 23). Tack vare sin bärplansteknik, som inspirerats av racingbåtar från America’s Cup, erbjuder den en resa som snarare liknar att flyga än att segla. Båten har en räckvidd på 50 nautiska mil.

Den moderna generationen av bärplansfärjor har sitt ursprung i utvecklingsarbetet av Team New Zealand inför America’s Cup 2013. VS-9 har en rymlig och elegant interiör med fokus på komfort, samt stora panoramafönster som ger passagerarna en fantastisk utsikt över Aucklands hamn.

Vessev och Fullers360 planerar att utöka samarbetet med nästa projekt – VS-18. Det blir en större eldriven bärplansfärja med plats för 100 passagerare, men än så länge existerar den bara som en konceptidé.