När kommer laddstationerna för tunga fordon?

Det är dilemmat om hönan och ägget igen. Det går trögt för tillverkare av lastbilar, bussar och andra tunga fordon att sälja eldrivna fordon, åtminstone inom vissa kategorier. Visst ser vi allt fler bussar i stadstrafik som drivs med el, och de lite mindre lastbilar som levererar i stadsmiljö har också i allt större utsträckning blivit eldrivna.

När det gäller de långtradare som går i trafik på våra lands- och motorvägar är eldriften fortfarande ett undantag. Det samma gäller långfärdsbussar. En del av utmaningen är att det idag saknas ett utbyggt laddnätverk för dessa fordon.

Inte heller under 2025 verkar det hända så mycket på området. Detta åtminstone enligt Karin Rådström, vd för Daimler Truck, som i Dagens Industri säger: ”Den största överraskningen år 2025 skulle vara om utvecklingen av en infrastruktur för grön energi gick snabbare än väntat. I dag är infrastrukturen det allvarligaste hindret på vägen mot hållbara transporter. År 2030 kommer det att behövas 35.000 laddningsstationer för batteridrivna lastbilar i Europa. För att uppnå detta måste cirka 400 stationer installeras varje månad. I dag är denna siffra inte ens i närheten av att uppnås.”