Vitt snus allt mer kontroversiellt i USA

Enligt tidningen Realtid förväntas Philip Morris under 2024 sälja omkring 580 miljoner dosor av det svenska vita snuset Zyn i USA. Detta innebär en betydande ökning från de 385 miljoner dosor som såldes året innan. Trots framgången har produkten blivit föremål för en laddad politisk debatt och fått kritik för att locka unga användare.

Bloomberg rapporterar att den ökade försäljningen av Zyn också bidragit till att Philip Morris aktie steg med 9 procent efter den senaste kvartalsrapporten. Samtidigt möter företaget utmaningar, bland annat en nyligen utfärdad böter på 1,2 miljoner dollar för försäljning av förbjudna smaker i Washington DC.

Det vita snuset har också blivit ett kulturellt fenomen under namnet ”Zynternet,” där unga män diskuterar produkten i samband med intressen som golf och sportbetting, enligt New York Times. I USA:s polariserade politiska landskap har produkten även blivit föremål för diskussion. Medieprofilen Tucker Carlson, som först hyllade Zyn, har senare kritiserat det som ”woke” och planerar att lansera ett eget alternativ.

En talesperson för Philip Morris uttryckte frustration över att Zyn används som en politisk symbol i Carlsons affärsstrategi, enligt Affärsvärlden.

Ett annat bekymmer är att Zyn lätt hamnar i händerna på minderåriga, något som företagets vd Jacek Olczak erkänner är svårt att förhindra. Han framhåller att unga ofta experimenterar med vuxenprodukter, vilket är en utmaning oavsett land.

Trots dessa hinder fortsätter Zyns framgångar internationellt. Produkten har nyligen lanserats i Grekland och Tjeckien och säljs nu i 30 länder. Försäljningen utanför USA växer med 70 procent, och företaget investerar 6 miljarder kronor i en ny fabrik i Colorado.

Utvecklingen sätter det svenska snusarvet i centrum för en av USA:s mest omtalade produkt- och kulturdebatter, rapporterar Realtid.