Svenska konsumenter är inte imponerade av årets julklapp – unisex-doften. Hela 9 av 10 tycker att valet är tråkigt, och endast 4 % planerar att köpa den, enligt en ny undersökning från DealGuru. Varje år utses ”Årets julklapp” av HUI, Handelns utredningsinstitut. Men det är inte varje år som de prickat in någon särskilt populär julklapp.
I och för sig är det en liten undersökning med tveksam metodik, men resultatet är helt klart rimligt. I år har HUI alltså utsett ”unisexdoften” till årets julklapp, men de flesta konsumenter verkar inte vara så intresserade.
”Varför utse en ”årets julklapp” om valet varken engagerar eller väcker köplust hos konsumenterna?” frågar Johan Selin på DealGuru. ”Förra året missade man helt trenden med airfryers, som enligt en Demoskop-undersökning toppade svenskarnas önskelistor”, säger Johan Selin .
HUI har utsett årets julklapp i över 30 år och har genom åren bjudit på både succéer, som CD-spelaren 1991 och DVD-spelaren 2000, men också floppar. Unisex-doften riskerar nu att hamna på listan över årets julklappar som floppat.
Undersökningen genomfördes i DealGurus Facebook-grupp ”DealGuru Community”. Totalt deltog 137 svenska konsumenter i undersökningen.