Tupperware ansöker om konkursskydd: Kan det anrika varumärket överleva?

Har er mamma också sålt Tupperware på ett ”party” i ert föräldrahem? Det finns plastbyttor från det välkända amerikanska plastföretaget i en stor del av den äldre generationens hem. Däremot är det tunnsått med sentida framgångar. Företaget har inte förnyat sig och närmar sig nu konkursen.

Tupperware grundades 1946 av Earl Tupper, revolutionerade köksförvaring och blev oerhört framgångsrika genom sin innovativa direktförsäljningsmodell, där miljontals kvinnor arrangerade ”Tupperwareparty” i sina hem.

Nu har det dock gott överstyr, och häromdagen ansökte företaget om så kallat chapter 11-skydd, för att undvika konkurs. Under en rad med år har företaget drabbats av minskade intäkter.

Problemet verkar bestå i att man inte hängde med i sin tid. Tupperware arbetade vidare med sina partyn långt efter att de slutat fungera tillräckligt väl. Företaget hängde inte med i e-handelsrevolutionen utan envisades med samma affärsmodell som alltid fungerat tidigare.

Det mest positiva att säga är att det är en intressant case study. Mer här om denna.