Trenderna går nu åt rätt håll i fråga om Sveriges ekonomi. Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar, även bland svensk detaljhandel. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Fortfarande befinner sig butikshandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket innebär att svenska handlare fortsatt är övervägande pessimistiska över kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men månadens siffror innebär att optimismen inom handeln ökar för tredje månaden i rad.
– Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig. Handeln behöver andrum och gröna siffror efter de senaste årens utmaningar. Vi kan konstatera att trenden går i rätt riktning säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Vårens ankomst gör att sällanköpshandeln förbereder sig inför att konsumenter ska inhandla kläder och produkter anpassade för varmare väder. Denna optimism är drivande till att butikshandeln denna månad ökar med 2,8 enheter vilket innebär ett indikatorvärde på 85,0. Denna bransch befinner sig nu på en nivå som inte skådats under de senaste drygt 1,5 åren.
Den positiva trenden inom e-handeln håller i sig och delbranschen står för en rejäl ökning med 5,8 enheter i mars månads Handelsbarometer. Detta medför att indikatorvärdet står på 95,4, alltså inte särskilt långt borta från det neutrala värdet 100, vilket skulle innebära en de facto positiv syn på kommande tre månader.