Motormännen går årligen igenom hur det står till med elinfrastrukturen för elbilar i landet. Under 2023 har man sett att antalet elstolpar ökat i en högre takt än tidigare.
Mängden elbilar har ökat så pass snabbt att laddmöjligheterna inte följt med. Detta har Motormännen uppmärksammat de senaste sex åren genom att släppa en årlig rapport. I år ser de dock mer positivt på utvecklingen. Samtidigt menar de dock att de 32 000 publika laddstolpar som finns idag behöver vara betydligt fler. 58 000 är den siffra de nämner, vilket skulle innebära en laddstolpe per var tionde laddbar bil.
Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter. Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.
Enligt Motormännens beräkningar saknas det 26 000 publika laddstolpar, och störst i absoluta tal är bristen i Stockholm. Bara i huvudstaden finns det en brist på 13 000 stolpar, enligt organisationen.