Bara nästan en monopolmarknad: Skistar dominerar skidåkandet

Att åka utför i Sverige handlar ofta om att köpa liftkort och hyra stuga från Skistar. Deras marknadsandel låg 2022-23 på 49,7 procent, enligt Skidanläggningarnas egen organisation SLAO. Samtidigt finns det några utmanare.

Dagens Industri skrev till exempel här om dagen om Branäsgruppen, som med sina 7,9 procent i marknadsandel ligger på andra plats i Sverige. De har två anläggningar: Branäs och Kungsberget. De senaste åren har de växt kraftigt.

Andra aktörer som är hyfsat stora är Romme (5,3 %), Norlandia (Stöten) (4,9 %) och Idre (4,7 %). Kläppen och Grönklittsgruppen kan också nämnas.

Trots detta är Skistar en dominant som sätter agendan och prisnivån för skidåkning i Sverige. De får mycket kritik för att utnyttja sin dominans, vilket dock inte verkar påverka bokningarna. Att en vecka i fjällen numera kostar 41 000 kr, enligt Länsförsäkringar, gör att det inte är alla som har råd.