Näthandlarna började julhandeln starkt: 10-procentig försäljningsökning under Cyber Week

Näthandelsplattformen BigCommerce har nu släppt global och europeisk statistik från näthandeln under Cyber Week. Företagen som använder deras plattform upplevde återigen ökad omsättning och därmed en lyckad start på julhandeln.

Under perioden 23 till 27 november, som inkluderar Black Friday och Cyber Monday, hade BigCommerce-onlinehandlarna en total ökning på 10 procent i Gross Merchandise Value (GMV) från samma period förra året. GMV är ett mått på total försäljning, före avdrag för rabatter eller andra prisnedsättningar.

– Cyber Week-handeln var särskilt stark här i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), där GMV ökade med så mycket som 20 procent och orderingången ökade med 10 procent totalt sett, säger Nina Persson, nordisk regionchef på BigCommerce.

Globalt sågs en 7-procentig ökning av totala order och en 3-procentig ökning av genomsnittligt ordervärde, vilket också visar att shoppare var mer aktiva och spenderade mer pengar i år än förra året.

38 procent av beställningarna kom från mobila enheter och deras andel av omsättningen ökade med 13 procent. Produktkategorierna kläder & accessoarer (+22%), mat & dryck (+20%) och fordon & tillbehör (+20%) hade den största ökningen i GMV.

BigCommerce är en öppen SAAS e-handelsplattform som används av tiotusentals B2C- och B2B-företag i cirka 150 länder.

– Cyber Week slutade med en ökning på 12 procent på Cyber Monday, vilket visar på konsumenternas iver att ta del av bra erbjudanden innan de försvinner. Sammantaget bekräftar siffrorna att dessa fem dagar är och kommer att vara avgörande för näthandlares framgång, säger Nina Persson.

De största ökningarna i global försäljningsvolym uppnåddes på Black Friday och Cyber Monday, då ökningen av GMV var 8 procent respektive 12 procent jämfört med samma period förra året. Totala beställningar på Cyber Monday ökade isolerat med 10 procent.

Amazon stack ut bland marknadsplatserna med den högsta GMV bland onlinehandlare på BigCommerce-plattformen, följt av eBay och Walmart.

– Det är glädjande att se att BigCommerce-kunderna går bra. Vårt öppna och enkla förhållningssätt till e-handel ger de konkurrensfördelar som varumärken och handlare behöver för att lyckas, både runt om i världen och i olika försäljningskanaler, säger Nina Persson.