Lågkonjunkturen är här – och dess möjligheter

Givetvis är den ekonomiska nedgången vi nu ser i Sverige inte något positivt, utan tvärt om leder den till sämre tider såväl för företagen som för många människor. Än så länge har vi sett sänkta reallöner och ökat antal konkurser, men inte någon större arbetslöshet. Finns det över huvud taget några ljusglimtar?

En positiv sak med ekonomiska kriser är att det skapas möjligheter, eftersom vissa saker blir billigare eller mer tillgängliga. Som exempel har vi under lång tid sett en brist på arbetskraft och upptrissade löner inom byggsektorn. När detta nu förändras skapas det möjligheter för de som vill bygga lite billigare.

Det finns även möjligheter att ta marknadsandelar. Många företag drar ner på sin marknadsföring, vilket dels gör att marknadsföringen blir billigare, och dels att de som väljer att fortsätta sin marknadsföring som vanligt syns relativt sett mer än sina konkurrenter. Därför är det faktiskt enklare att vinna utrymme på marknaden under en lågkonjunktur.