Första kvartalet i år var Telsas modell Y den mest sålda bilen i världen. Företaget har en vinstmarginal på 17 procent förra året, vilket nästan är i nivå med Porsche och långt före Toyota och andra massproducenter. Kan den här framgången fortsätta?
Teslas ambition är att bli en av de största biltillverkarna, vilket inte minst märks på att de planerar att introducera en mindre och billigare bil inom ett par år. Försäljningen fortsätter att öka och det verkar nu helt realistiskt att företaget lyckas tillverka mer än två miljoner bilar i år, i jämförelse med 1,3 miljoner förra året.
Samtidigt är detta långt ifrån de ca 10 miljoner bilar som Toyota producerade. Tesla har passerat Volvo i fråga om volym och marginal (ca 3-4 % enligt senaste rapporten) men är långt från att ha nått sina mål. Elon Musk är inte direkt känd för sin blygsamhet, och detta gäller även för de mål som han sätter upp för Tesla.
Som att nå upp i 20 miljoner tillverkade bilar år 2030, alltså dubbelt upp mot dagens största tillverkare. Hur ska detta egentligen gå till? The Economist har i en artikel nyligen gått igenom vilka Teslas möjliga vägar till detta kan vara.
Det handlar om att sälja mer varianter, inte bara några enstaka modeller. Det här riskerar dock att öka kostnaderna. Det handlar också om att marknadsföra företaget på ett mer traditionellt vis, till exempel genom att annonsera. Även detta ökar dock kostnaderna. Att sänka priserna (vilket de förresten gjorde nyligen) är också en väg framåt – men minskar intäkterna.
The Economist artikel är alltså skeptisk. Samtidigt ska vi komma ihåg att Tesla för bara fem år sedan vara nära konkurs medan de idag går som tåget. Än så länge ser framtiden alltså ljus ut.