Det finns idag flera satsningar på fritidselbåtar men elektrifieringen går långsamt. Delvis eftersom båtar inte byts ut i alls samma takt som bilar och delvis eftersom infrastrukturen har svårare att få lönsam. Tidningen Spanaren har undersökt hur det går i en bra artikel.
I fråga om yrkestrafiken finns det redan en del exempel i drift, som till exempel på linjen Helsingborg-Helsingör. Denna färjelinje har dock den speciella egenskap att den är väldigt kort, och av samma skäl satsar även Trafikverket på att göra sina vägfärjor elektriska. Det är en helt annan och betydligt svårare sak att göra containerfartyg som går över halva världen elektriska.
Det finns idag en del leverantörer av fritidsbåtar som drivs av el, faktiskt så pass många att en tidning publicerade en lista. Svenska Candela har fått mycket uppmärksamhet för sin variant, som är lite annorlunda på det sättet att det är en så kallad bärplansbåt. Denna teknik är bra för både energiåtgång och gör också båtarna snabba.
Kanske är det denna teknik som gjort att medier kallat Candela för ”båtarnas Tesla” och liknande. Det ser häftigt ut och det går fort – ungefär som en Tesla. Kanske kan det var sådant som gör båten cool som får igång marknaden på riktigt. Precis som Tesla fick elbilsmarknaden att lyfta.