Fram till och med 2022 har Tesla varit världsledande ifråga om tillverkning av elbilar. Nu håller de dock på att passeras. Många kanske tror att någon av de traditionella biltillverkarna hunnit ikapp. Men istället handlar det om kinesiska BYD, som snart kommer ikapp Tesla.
Volkswagengruppen är en av dem som satsat stort på elbilar de senaste åren. Volkswagen ID-serien har expanderat snabbt och börjar bli en vanlig syn även på svenska gator.
Samtidigt har vi dock här i Sverige också fått inte mindre än 13 kinesiska bilmärken. De flesta är elbilar eller åtminstone laddhybrider. De finns i alla stilar, från lilla och söta Ora, till lyxbilen Hongqi. Mest populära hittills har MG varit.
Samt förstås Lynk & Co, som ju ägs av kinesiska Geely, samma företag som även äger Volvo. Ja, vill man vara petig kan man ju till och med hävda att Volvo är en kinesisk bil. Skillnaden är dock att den visserligen har en kinesisk huvudägare men såväl utveckling som tillverkning sker mestadels någon helt annanstans. På Hisingen, bland annat.
Dessutom satsar kinesiska biltillverkare stort på marknadsföring. Nio och MG har till exempel showrooms i svenska köpcentrum.
Satsningen lär inte minska än på ett tag, men frågan är om alla dessa nya biltillverkare verkligen är lönsamma. Svaret är att det kanske inte spelar någon roll, eftersom många av dem på mer eller mindre direkt sätt stöttas av kinesiska staten. Det bör garantera att kassan är rejält påfylld.