Vi nås av rapporter om att julhandeln kan vara något mindre i år än en del tidigare år. Det är förstås oklart hur mycket som beror på konjunkturen, och den stora oro som finns bland konsumenterna idag. En oro som faktiskt är större än på mycket länge.
SCB gick här om dagen ut med att sällanköpshandeln behöver en stark jul, efter att ha haft försäljningssiffror som minskat månad för månad under året. Traditionellt brukar annars dagligvaruhandeln vara mest gynnad av julen, till exempel på grund av det stora frosseri vi kallar julbord.
Fortfarande är det dock, enligt Svensk Handel, tre fjärdedelar (76 %) av handeln som säger att jul är en ”viktig” högtid, vilket kan jämföras med den näst bästa helgen – påsken – som bara knappt hälften av handeln (46 %) anser som viktig.
Samtidigt är det som alltid väldigt svårt att sia om hur handeln kommer utvecklas. HUI Research säger att man tror modehandeln kan gynnas av att pandemin är över och människor kan träffas igen. Det låter å ena sidan rimligt men å andra sidan borde även kläder vara något som det är relativt enkelt att hoppa över att köpa när man behöver hålla på budgeten.