Svenskarna litar inte på priserna som företagen lockar med nu under Black Week/Black Friday, enligt en undersökning från Simon-Kucher & Partners. Vilket de gör helt rätt i, eftersom statistik från Prisjakt visar att många företag höjer sina priser inför rean för att det sedan ser ut som de procentuellt sänker mer än vad de faktiskt gör.
Det här gör att det, enligt Prisjakt, var rekordmånga prishöjningar i oktober. Företagen höjde priserna 30 dagar före rean börjar, eftersom detta gör att de formellt sett följer kraven i den nya realagen om att nedsättningen de uppger ska jämföras med det lägsta priset varan sålts för under de senaste 30 dagarna.
Svenskarna går dock inte på det. Enligt undersökningen från Simon-Kucher & Partners (som omfattar 499 svenskar) anger 37 procent att de inte litar på att listpriserna som anges i samband med prisnedsättningar är sanna. Det här gör svenskarna till en av de mest skeptiska av 23 undersökta länder. Norge är mest skeptiskt, förresten!
– Vi ser att en del företag har försökt att vara ute ännu tidigare i år med erbjudanden för att säkerställa tidig volym, men butikerna bör också vara försiktiga med att inte undergräva konsumenternas förtroende för de ordinarie hyllpriserna genom att alltid ha rea. Företagen måste vara mer målmedvetna både när det gäller reapriset, val av varor och kommunikation, säger Andreas Jonason, expert på konsumentbeteende och managing partner på Simon-Kucher & Partners.