Streamingtjänsterna skär ner – och dumpas av köparna

45 procent av de svenska streaming-användarna har sagt upp minst ett av sina streamingprenumerationer under de senaste 12 månaderna. Samtidigt har bland annat Netflix varit tvingade att säga upp personal och minska satsningarna på innehåll. Sannolikt kommer vi se förändringar av streamingmarknaden, även om det är oklart exakt hur förändringarna kommer se ut. En möjlighet: Mer reklam.

De uppseendeväckande siffrorna ingår i undersökningen Global Streaming Study från konsultbolaget Simon-Kucher & Partners. Enligt undersökningen är de svenska användarnas främsta orsak till att säga upp streamingprenumerationer att man vill spara pengar (35 %), att priset är för högt (26 %) och att man inte har tid att använda prenumerationen (23 %).

Tendensen att skära ner på streaming ser ut att fortsätta i Sverige, med 40 % av de svenska undersökningsdeltagarna som förväntar sig att säga upp minst en streamingprenumeration inom de kommande 12 månaderna.

– Undersökningen bekräftar att det håller på att inträda en viss ”prenumerationströtthet” inom streaming. Prenumerationer på streaming är relativt priskänsliga produkter. I en tid med hög inflation och generellt stigande priser kommer konsumenterna att vara mer medvetna om vad de lägger sina pengar på. Och många konsumenter har de senaste åren haft en rad streamingprenumerationer parallellt med varandra, varigenom den totala kostnaden för streaming enligt mångas uppfattning har blivit alltför hög, säger Andreas Jonason, managing partner hos Simon-Kucher & Partners.

Enligt Felix Mörée, director och expert på monetärisering av prenumerationer hos Simon-Kucher & Partners, blir streamingbranschen tvungna att tänka i nya banor om de trots tendensen med färre kunder ska behålla sina intäkter.

–  En lösning kan vara att införa månadspris på prenumeration där användarna accepterar reklam. Alternativt kan streamingföretagen lansera nya hybridmodeller som man har känt till under lång tid hos musikstreamingtjänster som till exempel. Vår undersökning visar att reklam inte nödvändigtvis får användarna att säga upp sina prenumerationer. Huvudproblemet just nu är att en stor andel av användarna anser att deras totala utgifter för streaming har blivit för stora, fastslår Felix Mörée.

Enligt undersökningen är svenskarna betydligt mer benägna att skära ner på streamingprenumerationer än användare i en rad andra länder. Globalt är det således endast 27 procent av streaming-användarna som har sagt upp en eller flera prenumerationer under de senaste åren.