Hitta nya affärsidéer

Det är inte lätt att hitta den perfekta affärsidéen. Vi har hört många som är tveksamma, överoptimistiska eller direkt konstiga. Ännu vanligare är att satsa på samma som alla andra satsar på just nu.

Här är några exempel på branscher som är på god väg att bli överetablerade eller redan är det: Elsparkcykeluthyrning, influencer, mikrobryggerier – och alkoholfria alternativ till de samma. Det finns också gott om exempel på branscher som är hopplöst svåra för någon som inte har miljarder till sitt förfogande eller vill konkurrera med Google. VR-glasögon till exempel.

Att vara helt och hållet innovativ är väldigt svårt. Ett alternativ är att kombinera redan existerande produkter eller tjänster till något nytt, till exempel genom att erbjuda en ny tjänst till en annan målgrupp än den vanliga. Gärna en grupp som har behov av den typen av produkt det gäller. Till exempel såg jag nyligen att det numera finns snygga tyghjälmar som småbarn som lär sig gå kan ha på sig för att slippa slå sig i huvudet när de ramlar omkull, vilket de ju gör hela tiden. Själva produkten är inte så innovativ men designen påminner om andra barnsaker och den säljs via samma butiker som säljer barnvagnar och liknande.