Ny studie visar att företagen undviker att höja sina priser trots kraftiga kostnadsökningar. Många oroar sig för tappade beställningar och kundflykt. Detta visar en internationell undersökning från det globala konsultföretaget Simon-Kucher & Partners.
Studien pekar i riktning mot betydligt sämre resultat för stora delar av näringslivet. Nedgången beror på att oroväckande många företag inte höjer sina priser som svar på stigande kostnader och inflationstakt.
Undersökningen Inflation Pricing Study omfattar mer än 3 000 företag i 20 länder och visar att vart tredje företag förväntar sig att kostnaderna kommer att öka med mer än 6 procent under det kommande året som en konsekvens av ökade arbets- och produktionskostnader. Dessutom är en mycket stor andel företag osäkra på hur mycket deras kostnader kommer att öka. Ändå har en stor del av företagen inga planer på att höja sina priser ytterligare som svar på stigande kostnader och inflationstakt.
Prispressen blir hårdare och hårdare
Över hälften av företagen i undersökningen medger att prisökningar är ett viktigt instrument för att bemöta de kraftigt ökade kostnaderna. Men många företag är osäkra på vad de ska göra specifikt. Globalt anger 7 av 10 företag att deras största oro är kraftigt minskad försäljningsvolym som en följd av prisökningar. Företagen pressas alltså dels av stigande kostnader, dels av sin egen rädsla för förlorade beställningar och kunder. Detta ständigt ökande tryck påverkar inte bara företagen utan även konsumenterna och aktiemarknaderna.
Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners, påpekar att många ledningsgrupper aldrig tidigare upplevt perioder med så hög inflation som i dag.
– Vi har inflation på en nivå som inte setts på decennier. I många ledningsgrupper är man därför inte bekant med hur och när man ska genomföra prishöjningar. Få har en tydlig och genomtänkt strategi för hur de ska reglera sina priser. Men den som inte har en väl genomtänkt prisstrategi riskerar att undergräva grunden för verksamheten. Om man inte för vidare sina stigande kostnader till kunderna i tid finns det risk för vinstbortfall, sämre aktiekurs och sänkt förtroende från investerarna. Det innebär att det i slutändan kan vara företagets långsiktiga överlevnad som riskeras, säger Andreas Jonason.
Större prisökningar kommer att drabba konsumenterna
Undersökningen visar att 55 procent av svenska företag har planerade prishöjningar eller uppföljning av redan initierade prishöjningar. Men Simon-Kucher & Partners undersökning tyder på att prisökningarna inte alls är tillräckligt stora för att mildra effekterna av stigande kostnader. Som en del av undersökningen har de deltagande företagen tillfrågats hur stor del av de förväntade kostnadsökningarna de tror sig kunna ”föra vidare” till sina kunder i takt med att kostnaderna stiger. Här svarar företagen i snitt bara 30 procent.
– 30 procent är en oroande liten andel. Om kostnaderna ökar med 6 procent och man bara för över 30 procent av den totala kostnadsökningen, försämras resultatet med 4,2 procent i snitt, säger Andreas Jonason.
Enligt Felix Mörée på Simon-Kucher & Partners gör företagens tveksamhet att svenskarna får räkna med en försenad effekt av de stigande kostnaderna.
– Någon gång kommer företagen inte att kunna undvika att höja sina priser. När den tiden kommer får konsumenterna uppleva en kraftigt ökad inflation. Energipriserna har redan stigit, men inom i stort sett alla andra områden kommer konsumenterna under andra halvåret 2022 att uppleva betydligt större prisökningar än de vi sett hittills, säger Felix Mörée.
En prisstrategi kan bli avgörande
Bland de svenska företag som genomfört prishöjningar har 35 procent genomfört dem jämnt fördelat över sina kundbaser utan att differentiera utifrån betalningsvilja, psykologiska prispunkter eller andra prisstrategiska överväganden.
– Prisökningar är en väldigt känslig fråga, särskilt för företag med långvariga kundrelationer. Många företag behöver nu snabbt återuppliva en kompetens som länge har stått oanvänd. Just nu är en genomtänkt pris- och kommunikationsstrategi av grundläggande betydelse för företag som vill överleva i den hårda internationella konkurrensen, säger Andreas Jonason.