När folk i näringslivet själva ska peka ut de viktigaste trenderna för 2022 står digitaliseringen högst upp i rangordningen för de flesta. En stor del av företagen känner sig dock inte tillräckligt rustade för att möta de utmaningar som digitaliseringen innebär. Det visar den nya studien Economic Outlook Study 2022, som konsultföretaget Simon-Kucher & Partners har genomfört.
Studien omfattar över 500 företag från en mängd olika branscher. De undersökta företagen verkar alla inom business-to-business (B2B).
Som en del i studien har de tillfrågade företagen ombetts att rangordna kommersiella trender för 2022. På plats ett till tre hamnar att fokusera mer på digital marknadsföring och försäljning (100 %), att organisera kommersiella team och anpassa dem till en ny digital tidsålder (70 %) och att skapa nya digitala möjligheter för kunderna (65 %).
Prioriteringen av den digitala utvecklingen tydliggörs av att bara 31 % av de tillfrågade företagen placerar hanteringen av leverantörskedjeproblem bland de viktigaste trenderna.
Bara hälften är redo att digitalisera
Tittar man på den högst prioriterade trenden, nämligen att fokusera mer på digital marknadsföring och försäljning, känner sig dock bara 55 % av B2B-företagen tillräckligt redo att möta utmaningarna. Bland de 55 svenska företag som deltog i enkäten är siffran ännu mindre – endast 45 procent. Och när det gäller en annan viktig trend – att skapa nya digitala produkter och tjänster för att möta nya krav från kunderna – känner bara 46 % av de svenska företagen att de har tillräckligt på fötterna.
Enligt Simon-Kucher & Partners Sverigechef Andreas Jonason visar studien att företagen borde integrera digitaliseringen i sin kommersiella strategi i mycket större utsträckning.
– Digitaliseringen borde vara en del av företagens kommersiella strategi. Alltför många har närmat sig processen omvänt och låtit den kommersiella utvecklingen vara en del av digitaliseringsstrategin. Det har varit för mycket fokus på teknik och it-arkitektur och för lite fokus på att driva tillväxt, säger Andreas Jonason.
Co-lead Svante Zetterqvist från Simon-Kucher & Partners i Stockholm råder näringslivet att ta sig an digitaliseringsprocessen på ett nytt sätt:
– En sak att fundera över är ifall arbetet med digitaliseringen av ett företags kommersiella verksamhet ens ska utföras på en it-avdelning. Mycket tyder på att det skulle vara bättre att förankra utvecklingen under försäljning och marknadsföring, säger Svante Zetterqvist.
Economic Outlook Study genomfördes med datainsamling i slutet av december 2021. Chefer på ledningsnivå i 517 företag (varav 55 i Sverige) har svarat på frågor om förväntningar på utvecklingen 2022. Alla deltagande företag har en årlig omsättning på minst 50 miljoner euro och arbetar med B2B.