En majoritet av svenska bilister kommer att titta närmare på möjligheten att prenumerera på en bil när det blir aktuellt. Det visar studien The Automotive Consumer Survey från konsultföretaget Simon-Kucher & Partners. 53 procent av de svenska bilisterna är intresserade av bilabonnemang, vilket också är fler än i grannländerna Danmark och Norge.
Ett bilabonnemang skiljer sig från leasing genom att man inte behöver lägga ut en stor summa pengar. Dessutom är abonnemangslösningen vanligtvis mer flexibel än leasing.
Med ett bilabonnemang kan man binda sig till så lite som 30 dagar, och man kan byta till en annan bil om man till exempel ska åka på bilsemester och köra långt. Däremot kan man inte få sin personliga modell med extrautrustning efter eget val, utan är hänvisad till att välja bland de modeller som leverantören har i sin ”pool”, säger Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners.
Elbilar har blivit mainstream
En rådande trend i alla länder är ökande efterfrågan på elbilar. Utvecklingen drivs av klimatfrågan, men också av farhågor för allt fler lagstiftningsbegränsningar för konventionella bilar. Globalt sett kan mer än hälften av konsumenterna tänka sig en elbil som sin nästa bil. Inom den gruppen finns det tydliga tecken på ökande acceptans för kinesiska tillverkare, eftersom 65 procent är intresserade av att köpa en kinesisk elbil.
Rädsla för självkörande bilar
Undersökningen visar att det råder starkt delade meningar om självkörande bilar. Varannan respondent (48 procent) är entusiastisk över tekniken (44 procent i Sverige). Däremot uttrycker var fjärde konsument (25 procent globalt, 28 procent i Sverige) rädsla för självkörande bilar och de är oroade över potentiella risker. Systemfel, bristande reaktioner på mänskligt beteende och möjligheten till hackning eller andra former av styrning utifrån är de vanligaste farhågorna.
– Vi ser vissa trender som dominerar och en utveckling som kommer att förändra fordonsbranschen markant. Det är dock klart att inte alla trender kommer att fastna i samma takt överallt. Vinnarna i bilbranschen blir de som vet hur de ska anpassa sig till utvecklingen och på så sätt kan säkerställa en hållbar tillväxt, säger Andreas Jonason.