Så här efter nyår är det dags att komma med förutsägelser inför året som kommer. Handeln är ett område där mycket kommer hända, särskilt om Coronapandemin till sist kommer under kontroll, vilket verkar relativt troligt. Till exempel kommer vi kanske börja chattshoppa, alltså köpa saker via chatt i mobil och dator.
Tidningen Fast Company nämner tre saker som kan ändras 2022 (och vi har reviderat dem lite):
- Shoppa genom personlig kontakt online. Chatta med någon på t.ex. Elgiganten, få råd om vilken TV du ska köpa och genomför köpet direkt. Låter väl smart? Detta har slagit igenom i Asien och kan säkert bli vanligare även i Norden och Sverige.
- Enklare inloggningar och betalningar. Vi har redan kommit lång väg med hjälp av till exempel Klarna, men fortfarande finns det möjligheter till förenklingar. En möjlighet är att skippa inloggningen helt och istället arbeta med lösenordsfri inloggning, något som till exempel företaget Beyond Identity arbetar med.
- Enklare utcheckning från butiker. Vi har redan börjat få helt personalfria butiker och detta är sannolikt en utveckling som kommer fortsätta. Även självutcheckning kommer förenklas. Sedan tidigare har en del Ica-butiker vågar som försöker identifiera vad kunden vill väga (till exempel en typ av frukt) men det här är en teknik som kommer förbättras.