Problemet med e-handeln, ur butikernas perspektiv, är att de tar bort flera viktiga delar av deras lönsamhet. Bland annat gör kunder i e-handeln inte impulsköp som de skulle gjort i en fysisk butik. Särskilt visar det sig att de inte gör de lite dyrare extraköpen. Detta enligt en artikel i Harvard Business Review.
Det finns därför fördelar med att låta kunderna handla i e-butiken men sedan ge dem incitament att faktiskt ta sig till en fysisk butik för att hämta ut produkterna. Då kommer kunderna sannolikt köpa något extra. Dessutom får kunden en relation till butiken vilket förhoppningsvis kan göra dem trognare till varumärket.
Redan idag ser vi att många butiker som har fysiska butiker erbjuder 0 kr i frakt till den fysiska butiken, så länge den ligger i närheten av där kunden befinner sig. Samtidigt som de tar en mindre summa, i något fall har 9 kronor förekommit, för att frakta hem produkten. På detta sätt lockar de kunderna till butiken samtidigt som de inte skrämmer bort e-handelskunderna med alltför höga fraktkostnader.