Utifrån ett samhällsperspektiv brukar man prata om hur farligt det är med inflation. Utifrån ett företagarperspektiv kan däremot inflation vara just vad som behövs. Just nu är det bra läge att öka priserna, säger konsultfirman Simon-Kucher & Partners i en ny rapport.
Ett företag som säljer en produkt för 100 kronor och har 5 % marginal tjänar 5 kronor per produkt som säljs. Höjer företaget priset till 105 kronor tjänar de istället 10 kronor per produkt – en fördubbling av vinsten!
Dagens Industri rapporterar att prishöjningar är att förvänta från i höst och framåt. Lastbilarna som säljs av Scania och Volvo tas som exempel, men samma tänk kan egentligen gälla de flesta företag. Att det just nu är läge att höja priset beror enligt rapporten som refereras på att vi har en boom att se framåt i ekonomin, vilket gör att efterfrågan på de flesta produkter kan förväntas öka.
Att använda pris för att öka ett företags lönsamhet är nog över huvud taget något som inte görs tillräckligt. Många skulle kunna vinna mycket på att göra det mer.