Google, Apple, Microsoft har alla gjort det. Satsat stort på någon ny teknik som fullständigt slagit fel. Det visar sig dessvärre att även de som lyckats hitta rätt en gång ofta inte lyckas upprepa framgången. Ens fast de har miljarders miljarder att satsa.
Några kända exempel från historien är Google Plus, en Facebook-wannabe som aldrig lyfte, och Apple Newton, en dåligt utformad föregångare till iPad. Varje år ser vi fler liknande exempel. Google Glass, Apple Maps och Facebooks olika felsatsningar, som Deals och Places.
Samtidigt så kan dessa företag ofta räkna hem sina investeringar ändå, till exempel genom att några få av deras många satsningar ändå funkar. Microsoft lyckades dåligt med sin sökmotor Bing, men den funkar fortfarande någorlunda. Xbox har fortsatt en god marknadsandel. En del andra satsningar, som deras försök med aktivitetsarmband, visade sig vara för tidigt.
Likadant är det när företagen köper upp konkurrenter eller häftiga startups. Microsofts köp av Nokia var en rejäl miss. Vilket jag själv nog inte var ensam om att förutse.
Och de saker som kommer? Jag läser just att Dagens Industri dissar en ny produkt från Spotify. Car Thing. Om de får rätt är svårt att säga, men oddsen är nog på deras sida åtminstone.