Alla företag vill vara tech

Företag som jobbar med allt från hemleverans av mat till fotoböcker har hävdat att de är techföretag. Under senare år har det bara blivit mer och mer populärt att påstå att man är tech. I stort sett varenda startup gör det, och snart gör SMHI och SEB det också. Faktiskt har dessa bättre argument för att få kalla sig tech än en del andra.

För att ta ett exempel: Budbee, ett företag som arbetar med att förmedla paket. En stor del av dem går till privatpersoner. Mycket riktigt har de också en teknik bakom – och den är förstås modern. Men det går också att argumentera att en av deras främsta konkurrenter är gamla tråkiga Postnord.

Orsaken är förstås att det handlar om hur företaget värderas. Det går inte att vara disruptiv om man använder en gammal modell, utan istället ska det vara nytt. Nytt innebär ny teknik, sådan är vår tid.

Problemet är väl om detta också innebär att värderingar drar iväg och det hela visar sig vara ”kejsarens nya kläder”. Något liknande antyds för övrigt i en artikel om just Budbee i Breakit.