Tidskrifter på nätet: Hur fungerar den trenden?

Readly och Ztory är två svenska företag som erbjuder tidskrifter på nätet till konsumenter. Du skriver upp dig på en prenumeration istället för på en prenumeration per tidskrift – och vips så har du tillgång till mängder av tidskrifter. Men fungerar det här?

För några veckor sedan berättade både Aller Media och Bonnier Media, två av Readlys största leverantörer, att de hoppar av. Nu har i och för sig Aller Media ångrat sig men sannolikt bara efter att ha fått en klar ökning av intäkter från Readly.

Readly har nyligen börsnoterats och kan säkert förväntas fortsätta växa. Men samtidigt är frågan: Kan denna affärsidé fungera i längden? Som det är nu subventionerar papperstidningarna nämligen onlineversionen – precis som det är i fråga om de flesta dagstidningar. Och i takt med att allt färre prenumererar på papperstidningen behöver tidskrifterna tjäna mer online.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *